پنجره آبی... همیشه ولی تنها

در گستره ‌ادبیات وموضوعات مهمی دیگر

پنجره آبی... همیشه ولی تنها

در گستره ‌ادبیات وموضوعات مهمی دیگر

هرکجا با زبان مادری گویم سخن !!!

 کجا با زبان مادری گویم سخن

*******

تا نفس باقیست مارا با دری گویم سخن

باغبان بودم کنون من گلفروشی میکنم

هردمی ای دوستان بامشتری گویم سخن

نازنین من چه خوش از پشت با غ آمدخموش

حق آن باشد ززلف آن پری گویم سخن

چون دری باشد شکر اندر زبان مشتری

برسربازار خوبان چون پری گویم سخن

دوش من درخواب دیدم ناصرخسرورا

ناخلف باشم اگر با دیگری گویم سخن

دیدمش میگفت وصف حضرت مولای بلخ

من کنون ازخسرو وازمولوی گویم سخن

سعدی وسینا وحافظ دًِروگوهر کاشتند

زین بزرگان زمان عنصری گویم سخن

خوانده یی شهنامه را تازو سخن گویم ترا

از هژبر ورستم ودیووپری گویم سخن

دوش از بیدل سخن ها داشتم درپیش تو

لیک امشب درجواب عشقری گویم سخن

ما بهشتی را نخواهیم به ازاین فرزانگان

به حضورش عرض خودرا رضایی گویم سخن

*******

ما میمیریم اما بگذار نشان انگشت مان بعداز ما جاویدان بماند***

.ماهریک تنها سفر می کنیم اما بگذار را ه  سفرمان را آینده گان مان بداند

غزلی از برادرم داکتر عتیق الله رضایی

بهاربیست                   www.zibasazi.bahar-20.com 

غزل   

آن لحظه ها که حرف لبت عاشقانه بود

نطق وبیان ونکته تو صادقانه بود

موج نشاط روی تو میزد به هر طرف

برمن زتو شعر وخیال و ترانه بود

در سازوبرگ عشق تو من میزدم نفس

آن روزها به کوی توام آشیانه بود

دستم مدام به زلف تو طومار می نوشت

چشم مرا حسن قشنگ ات نشانه بود

هر جا که بود مقدم تو بیدرنگ من

میرفتم وبرای توام صدبهانه بود

شب ها بسی به بستر گرم تو خواب ها

بردم ولی عشرت تو بی کرانه بود

ماوتوایم همدم ههمکیش وهم نفس

اما دریغ فسون جهان درزمانه بود

خواهم رسید بار دگر پیش پای تو

زیرا تمام پیکر تو شاعرانه بود

اشک

 سروده های بارانی ُ درنمیه شب زمستانی ِ ؛ اما بیاد خاطرات تو ...

 

می میرم  و به مرگ خودم گریه می کنم 

ای زندگی برای تو کم گریه می کنم؟ 

پایان راه ویار مسافر در ایستگاه 

حالا که می رسیم به هم گریه می کنم 

آشفته حال و پرت و پراگنده و غریب

با سر ووضع نا منظم گریه می کنم 

غم ، اره می کند کمرم ، زوزه می کشم                                    

شب ، خنده می کند به غمم گریه می کنم

با یک دو جرعه حوصله ام سر نمی رود

اما همین که نشه شدم گریه می کنم

جانم! تمام گریه برای خودم که نیست

 غیر از خودم برای تو هم گریه می کنم 

                    ********

انسان زمانی بی غیرت می شود که راحت بودن را نسبت به آزاد بودن ترجیع می دهد! 

 

اگررا غم چو آتش دود بودی 

جهان تاریک بودی جاویدانه

درین دنیا سراسر گر بگردی

خردمندی نیابی شادمانه

حا لا شما در مورد این ابیات نظر دهید و حتس بزنید که از کدام شاعر دری زبان آسیا است؟ 

تا چشم زدیم آفتاب آمد ورفت  

یک روز حیات مثل خواب آمد ورفت  

شاگرد به درس استادش گویا  

بی دفتر وخامه و کتاب آمد ورفت 

*** 

گناه شاعران به از ثواب است 

سر شک تلخشان به از شراب است 

به بزم سینه ُ  آنان شتابید  

که  دود آه شان به از کباب است

***

خواص میوه ها

در مورد انجیربدانید!

انجیر نیروبخش وباروراست. افراد ضیعف وعقیم باید انجیر بخورند تا قوی بچه دار شوند. در آتن انجیر میوه مقدسی بشمار میرفت و صدور انجیر بخارج ممنوع بود و هرکس مرتکب یک چنین عملی مگشت ، مجازات میشد. رومیان به فهرمانان کشتی انجیر میخورانیدند تا نیرویشان بیشتر شوند و برای بازگردانیدن قوای بیماری که برای مدت طولانی مریض بود ، با وانجیر سبز میخورانیدند از نظر طبی ، انجیر یک مسهل ملایم است در آلمان مسهلی از آن تهیه میکنند که با طفال داده میشود . انجیر سبز دارای شیره سفید رنگی است که زگیل را درمان می کند. برگهای انجیر ضد خناز یر است وا ز خارج روی زخمهای گذارده میشود تا آنها را درمان کند.

کیله (موز) چگونه میوه است:

آرد کیله "موز" برای کسانیکه آلبومین در ادرار یا پیش آب دارند  و نمیتوانند نا گندم بخورند مفید است. موز دارای ویتامین آ بمقدار زیاد میباشد و همچنین فاسفورس ، پتاس ، کلسیم ، آهن ،میسزی و مواد از نوعی ویتامین ب وث دارد.

میگویند "موز"کیله" وقتی خوب رسیده باشد سرشار از ویتامین های  آ و ب و ث و قند ( بقدار  هشتاد درصد ) میباشد . "

سنجد نیز کارخود را میکند:

آرد سنجد برای اسهال مفید است زیرا قابض را از بین می برد.

ادامه مطلب ...